21grams Logo
search

"Jag betalar gärna direkt. Om jag kan."

Wilmer är inte mästare på struktur. Ibland blir det av att betala räkningarna. Ibland inte.

I vår artikelserie "Lär känna dina kunder" kommer du att få träffa några av dina kunder. Det här är Wilmer.

Ingen mottagare är den andre lik.

Dina kunder är en brokig skara personer. Alla med olika vanor och rutiner. Därför behöver du anpassa din kommunikation för att nå fram.

Känner du Stefan?

Stefan jagar runt efter post och fakturor och tycker det är rörigt med alla kanaler.

Läs mer

Kanalvalet 2024

I årets undersökning Kanalvalet ser vi tydligt hur olika vanor och beteenden påverkar hur du når fram med ditt budskap.

Läs mer om Kanalvalet

En leverantör för alla typer av kunder.

Med 21grams tjänster når du dina kunder i den kanal de önskar. Digitalt eller fysiskt.

Jag vill veta mer om 21grams

Anpassa din kommunikation till dina kunders önskemål och vinn racet om kunderna. Årets undersökning Kanalvalet visar tydligt hur olika dina kunder beter sig. Vi ser till att du når dina kunder där de befinner sig och är mottagliga.

Att få dina kunder att ta emot ditt budskap och betala just din faktura handlar mycket om rätt metod och tajming. Ingen kund är den andre lik. Som avsändare gäller det anpassa sig till sina kunders olika val. I vår artikelserie ”Lär känna dina kunder” kommer du att få träffa några av dina kunder. Det här är Wilmer.

Vem är Wilmer?

Wilmer jobbar som frilansare, kör lite gig på olika event och inhopp på några restauranter. Drömliv om du frågar honom. Frihet och nya möjligheter varje dag.

Rutiner är inte riktigt Wilmers grej. Förhoppningsvis ramlar det in en slant på kontot den 25:e, men ibland tar han en liten tugga av sparpengarna för att få ihop tillvaron.

Dags att betala – tycker leverantörerna. Kanske, kanske inte, tycker Wilmer.

Plötsligt ramlar det in en faktura i brevinkastet i Wilmer andrahandslya. Årsavgiften till Stockholms bostadskö kom visst den vägen. Wilmer knölar ner den i väskan när han är på väg ut och tänker att han ska fixa den sen. Hur man nu gör med en sån där gammal pappersfaktura.

Någon dag senare plingar det till i mobilen i Wilmers gröna Kivra-app. Där kom det en räkning från Transportstyrelsen för Wilmers gamla Vespa. Som tur är kom plinget precis när Wilmer sitter på bussen och fingrar på telefonen, så med några snabba tryck fixar han betalningen direkt. Samtidigt som han är inloggad i Kivra ser han att det har kommit ett meddelande från Försäkringskassan och ett annat från Pensionsmyndigheten. Puh… många krångliga saker att ta till sig.

”Kan man betala direkt, med ett eller två klick, då blir det kanske av. Annars tar jag det senare. ”

Hjälp – är pengarna slut?

Samma kväll när Wilmer är ute med några vänner och ska swisha Olle för ett par av ölen, upptäcker han att det inte finns täckning på kontot. Efter en snabb koll av saldot, ser han att det har dragits för några prenumerationer för ett par filmtjänster och ett autogiro till Röda Korset. Jaja, så kan det gå. Lite överföring från sparkontot så löste det sig den här gången. Det blir nog bättre nästa månad.

Känner du Wilmer?

Ja, eller någon som liknar Wilmer kanske. Kanske inte någon direkt struktur på rutiner när det gäller räkningar och fakturor, och kanske inte på något annat heller egentligen. Ganska charmigt men lite rörigt.

Varför berättar vi om Wilmer för dig? Jo, för att han eller flera andra som liknar honom högst troligt finns bland dina kunder.

Och ja, Wilmer betalade faktiskt den där pappersfakturan till slut. För att det fanns en QR-kod för Swish på den, så att han snabbt kunde fixa sin betalning. Hade det bara funnits en OCR-rad längst ner, är det risk att det aldrig hade blivit av.

Wilmer är bara en av alla dina kunder. Läs mer om Kerstin, Eva, Stefan, Kennet och Maja som alla har sina unika vanor och önskemål.

Fakta om Wilmer:

Ålder: 22 år
Bor: Andrahandslägenhet på Södermalm i Stockholm
Jobb: Frilansar här och där, DJ:ar, serverar och hoppar in bakom bardiskar då och då
Bakgrund: Flyttade till Stockholm efter några års plugg av språk och filosofi i Linköping

Läs mer om Kanalvalet

Läs mer om andra kunder

Du behöver bara en leverantör även om dina kunder beter sig olika.

Alla dina kunder har lite olika vanor och beteenden.

När du vill ha betalt av dina kunder, gäller det att kunna erbjuda flera sätt att betala på.

Anlita oss på 21grams för dina faktura- och kommunikationsutskick, så når du ut i alla kanaler. En leverantör för allt.

Läs mer

Vill du verkligen nå fram till dina kunder?

Så klart du vill. Då vill vi att du blir vår kund. Vi hjälper dig att analysera din kundbas så att du väljer rätt kanaler för att nå ut.

Och det bästa av allt, du behöver bara 21grams för att komma åt alla kanaler.

Vi hör av oss till dig!

Lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort!