21grams Logo 21grams
search

Kan nya betalningslösningar driva givande?

Nya och gamla betalningssätt – hur påverkar det insamlingsorganisationer?
Vardagen för att sköta sina betalningar idag kan vara ganska stökig och brokig. Kanske betalar du dina film- och TV-abonnemang som en prenumeration via ditt kort varje månad. Teleräkningen kommer på autogiro medan hyran betalas via vanligt bankgiro. Sedan kanske du gör några e-handelsköp som ska betalas via ditt Klarna-konto. Och plötsligt dyker det upp en betalning till Transportstyrelsen i din digitala brevlåda Kivra. Samtidigt har du signat upp för autogiro till en välgörenhetsorganisation och ger några spontana gåvor via Swish till några andra. Och så dyker det upp en insamling på Facebook som ska betalas via Paypal.

Puh. Det är minst sagt ett snårigt landskap med många betalningsmetoder.

Men, vad har det här för koppling till insamlingar?
Kort sagt, de betalsätt man föredrar i den övriga vardagen, är sannolikt också de sätt man vill använda för att skänka pengar till välgörenhet. Det måste vara enkelt, tillgängligt och man måste känna igen sig.

Helt enkelt – för att lyckas, är det viktigt att kunna erbjuda flexibla betalningsmetoder.

Hur betalar svenskarna idag?
Generellt sett är korten fortfarande störst, även om det faktiskt minskat något. Swish växer rejält, särskilt i de yngre målgrupperna. Fortfarande finns det också en enorm mängd äldre betalningsmetoder igång. Exempelvis var det fortfarande ca 34 miljoner blankettgirotransaktioner som rullade i det svenska systemet år 2020.

Hur vill givarna ge?
Enligt Givas undersökning (genomförd av PWC) år 2021, ser vi att Swish är det klart dominerande betalningssättet när man vill skänka till en organisation. Därefter är det regelbundna överföringar som önskas, dvs huvudsakligen autogiro.

Nya möjligheter
Nya tekniska hjälpmedel gör det enklare att ge. Med QR-koder och nya fintech-tjänster blir det enklare och snabbare. Digitaliserad anmälan till autogiro förenklar för återkommande gåvor. Men, det gäller att synas där givarna hittar er.

Hur ska vi tänka för att hänga med?
Som det är nu – med alla dessa möjligheter – gäller det helt enkelt att kunna erbjuda många olika betalsätt. Det gäller också att kunna distribuera sin kommunikation på många olika sätt för att verkligen nå sin målgrupp. Våga testa olika alternativ och möt kunderna på deras villkor. Det kan låta krångligt, men det behöver det inte vara.

Vi på 21grams har verktygen för att testa sig fram med vad som landar bäst. Från fysiska brev till SMS. Vi kan också hjälpa er med olika betalningslösningar, och vi sitter ofta på facit kring vad som brukar fungera bäst.

Välkommen att ta kontakt, så pratar vi om era förutsättningar och tittar på vad som skulle passa er och era givare bäst.

 

Vill du att vi kontaktar dig?

Ja tack, jag vill gärna bli kontaktad och prata insamlingar och betalningar.