21grams Logo 21grams

Rädda Barnen

Swish attraherar nya & yngre givare

Några sekunder vid mobilen så blir världen lite bättre. 
För tack vare Rädda Barnens samarbete med 21grams kan man nu skänka pengar via Swish med QR-koder.

QR-koder på inbetalningskortet, där QR står för Quick Response, gör allt så mycket enklare. Löjligt enkelt, faktiskt. QR-koden, som ser ut som en roligare variant av streckkoden i butikerna, kan innehålla information om belopp, mottagare, Swishnummer och OCR-nummer.

Just det. När du skannar QR-koden med kamerafunktionen i Swish-appen slipper du ju det värsta med att betala räkningar: OCR-nummer. Man väljer själv vad QR-koden ska innehålla.
Rädda Barnen behöver mer pengar för att göra skillnad. För att göra världen till en bättre plats. Förhållandena i flyktinglägren är fruktansvärda. Inbördeskriget i Syrien är som helvetet på jorden och behovet av hjälp är enormt.

Med Swish QR-koder får Rädda Barnen livsviktiga pengar mycket snabbare. 21grams utvecklade ett system, som först testades i ett utskick till 30 000 personer. Rädda Barnen vädjade till deras goda hjärtan och erbjöd en blixtsnabb metod att skänka pengar.

Rädda Barnen har använt Swish sedan 2015 och i höstas bad man 21grams, som organisationen samarbetat med i flera år, att utveckla ett system för Swish med QR-koder för insamlingsarbetet. 21grams genererar unika QR-koder, där beloppet inte finns med. Det väljer givaren.

Behovet av pengar är större än någonsin för Rädda Barnen, där 90 procent av de insamlade pengarna går direkt till hjälparbetet. Världen är orolig och farlig. Livsfarlig.

”Vi märkte att fler unga människor ville bidra. Enkelheten och snabbheten gjorde alltså att vi nådde nya, yngre givare. Systemet gör också att uppföljningen sker per automatik”, säger Christoffer Wikner.

”För oss handlar det ju om att öka intäkterna och hålla våra kostnader så låga som möjligt. Jag tror vi kommer använda Swish med QR-koder ännu mer i framtiden.”

”21grams är verkligen på, om jag säger så, och utvecklar hela tiden nya metoder. De vill leda utvecklingen och hitta nya lösningar tillsammans med sina kunder”.

Christoffer Wikner talar om dynamiken hos 21grams. Om hur de lyssnar, plockar upp idéer och sedan snabbt genomför dem. ”De förstår vad vi behöver. Samarbetet är supersmidigt”, säger han.

Vill du veta mer hur vi hjälpte Rädda barnen?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera posten.

Mejla Stefan Ring Stefan

Vill du att vi kontaktar dig?

Fyll i dina uppgifter här