21grams Logo 21grams
search

Från fysiskt brev till digitalt via QR-kod och film

Moderaterna använde personliga filmer i valrörelsen. Stor genomslagskraft i media.

21grams-teamet bakom projektet

Kontakta teamet

Fungerar fysiska brev i vårt digitala landskap?

Att nå ut till mottagaren med sitt budskap är en utmaning i dagens flora av kanaler. Om man dessutom är begränsad till att få kontakt via enbart fysisk post gäller det att göra något smart som sticker ut och är annorlunda.

Ett lyckat samarbete med många aktörer kräver flexibilitet

Inför valet 2022 ville ett av riksdagspartierna nå ut till ett antal utlandsboende svenskar för att få dem att gå till valurnorna. Adresserna gick att få fram, men man ville få ett mer personligt tilltal och leda mottagaren från fysiskt till digitalt.

ProFundo Fundraising fick i uppdrag av sin kund Moderaterna att nå ut med sitt budskap till denna målgrupp och samlar då ihop sina bästa partners för en bra leverans.

”Vi väljer självklart marknadens bästa leverantörer när vi ska tillgodose våra kunders önskemål. 21grams är en av dem.”
Lena ten Napel, Affärsområdeschef, ProFundo Fundraising

Uppdraget för oss på 21grams var att producera unika QR-koder med specifika innehåll och applicera dem på ett fysiskt brev. Vårt dotterbolag Mailworld kunde också erbjuda en bra portopaketering för internationell post.

”Hej Sven!”, ”Hej Eva!”, ”Hej Lars!”
Alla mottagare tilltalas med förnamn i filmen

Från fysiskt till digitalt

Brevet innehöll en individuell QR-kod som länkade läsaren till en personlig film, producerad av Seen, där mottagarens förnamn och landet de bor i visas i olika sammanhang i hela filmen. Dessutom hörs partiledaren Ulf Kristersson tilltala tittaren med namn. Det här är ett helt nytt sätt att lotsa mottagaren från den fysiska till den digitala världen med ett personligt tilltal genom att utnyttja QR-kodens möjligheter på ett annorlunda sätt.

”QR-koden är det snabbaste sättet att leda en kund från ett fysiskt brev eller trycksak till en digital landningsplats.”
Theo Förberg, produktägare, 21grams

Stor uppmärksamhet i media

Kampanjen har fått stor uppmärksamhet i media, bl a i TV4s Nyhetsmorgon, Resumé och Expressen.

Vill du att vi kontaktar dig?

Fyll i dina uppgifter här.

    Theodor om QR-kod på fysiska brev

    Ett lyckat samarbete med många aktörer

    Här är några av de som var involverade i projektet.

     

    Kunden

    Här kan du skapa och titta på din personliga film genom att uppge ditt namn och landet du bor i.

    Projektledning

    Levererade projekt- och produktionsledning och en smart helhetslösning av hela uppdraget.

    Filmproduktion

    Skapade en film som via ny teknik omvandlades till en film med individuella budskap.

    Portoleverantör

    Levererade internationellt porto till bra pris för distribution till nästan 200 olika länder.

    Printfiler & QR-koder

    Skapade underlaget för brevutskrifterna med individuella QR-koder.

     

    Ett lyckat jobb blir omtalat

    Här är exempel på hur kampanjen har uppmärksammats i media:

     

    Expressen

    Artikeln publicerades den 1 aug 2022

    Nyhetsmorgon, TV4

    Klippet sändes den 20 aug 2022.