21grams Logo 21grams
SE

Folk vill fortfarande helst ha påminnelser på posten

Majoriteten i undersökningen gjord av 21grams och Norstat vill ha sina påminnelseavier på posten. Oftast beror det på invanda vanor av att exempelvis ta en titt i brevlådan och en fysisk påminnelse om att det här bör hanteras.

Enligt Dan Axelsson på 21grams beror valet av kommunikationskanal på vilket typ av innehåll det är som ska levereras. Viktiga dokument som innehåller någon typ av påminnelse, till exempel utebliven betalning, vill de allra flesta få den i brevlådan. I undersökningen vill 34 procent av de tillfrågade ha sina påminnelser på posten.

– Om det är något viktigt dokument som kan vara direkt avgörande så vill man gärna ha den i fysisk form. Ett brev från inkasso kan väcka mycket känslor och många känner skuld för att de har missat och vill åtgärda det omgående. Folk vill inte riskera att missa den typen av information och vill ha det säkert levererat på traditionellt vis, säger Dan Axelsson.

Rädslan av att glömma bort något som är viktigt är drivande i valet av kommunikationskanal för den här typen av post. De digitala alternativen är väldigt effektiva men det är inte alltid att användare har jobbat upp en daglig vana av att gå in på sin digitala brevlåda, öppna mejl eller besöka sin internetbank, menar Dan Axelsson på 21grams.

– Det finns myndigheter som kräver att man har en digital brevlåda, då ser man också tendenser om att betalningar glöms bort. Skickas fakturor och påminnelser på mejlen finns alltid risken att de hamnar i skräpposten. Karaktärsdraget på innehållet avgör vilken kommunikationskanal som är att föredra, avslutar Dan Axelsson på 21grams.

Klicka här för att ta del av hela undersökningen, Kanalval 2019 – Styrkan med rätt innehåll i rätt kanal.

Vill du veta mer om Kanalvalet 2019?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera er kommunikation.